Groen Coca-Cola reclamebord bij EK voetbal?!

gras

Ik keek gisteren naar de eerste wedstrijden van EK voetbal op TV. Wat was dat? Een “groen” Coca-Cola logo? Nog niet eerder gezien! Zou het zoiets zijn als groene Heinz tomatenketchup? Of zou Coke ook het MVO virus te pakken hebben gekregen? Bij inzoomen van het beeld zag ik dat het groene deel gras betrof. OK, Coke heeft haar logo aangepast aan EK voetbal, leuk!

Toch even Googlen. Wat blijkt? Coke verspreidt grasgeur in supermarkten! Om daarmee meer cola te verkopen. Ben heel benieuwd of dat lukt. Heb zelf ervaring met koffiegeur in de supermarkt. Dat doet het goed. De geur van vers gebakken brood ook.

Wat ik eigenlijk veel knapper vind is dat men het intern voor elkaar gekregen heeft om het heilige, rode Coca-Cola logo af te mogen beelden in groen. Dacht dat amerikaanse multinationals iedereen op de wereld instructie gaven om nooit te “klooien” met het logo. Eigenlijk vind ik het wel een goede actie. Wat valt er nu meer op langs de lijn: een rood Coca-Cola logo of een groen Coca-Cola logo?

Theo

http://shoppen.blog.nl/geuren/2008/05/22/glaasje-cola-in-het-gras
Vroeger stopte Coca-Cola een klein beetje cocaïne in hun frisdrank. Nu hebben ze iets nieuws bedacht om ons tot kopen te verleiden: de geur van vers gemaaid gras. Deze geur wordt als experiment verspreid door een display dat eruit ziet als een voetbalstadion. Dit zou de supermarktklanten naar de Cola moeten lokken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 75% van onze indrukken door geur bepaald wordt. Voor marketing is geur dus een zeer krachtig middel.

http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/coca-cola-hatsjie/
Ook gelezen? Coca-Cola begint binnenkort in twintig grote supermarkten in ons land een proef met machines die de geur van versgemaaid gras verspreiden.  Een actie die blijkbaar bedoeld is voor de niet al te snuggeren onder ons, immers: ‘Wij leggen er ook kunstgras bij, zodat de klant meteen weet wat hij ruikt’, legt marketingmanager Johan Boersma van Coca-Cola uit. Alsof de gemiddelde mens in verwarring raakt als hij gras ruikt. Doet mij echt aan gras denken hoor.

Wie zal deze actie bedacht hebben. En wat voor overwegingen moeten allemaal een rol hebben gespeeld. Coca-Cola moet het behalve van haar marketing toch ook van haar smaak hebben? Althans dat dacht ik vroeger altijd. Maar door deze actie ga ik twijfelen. Als je als smaakfabrikant je klanten gewoon met een willekeurige geur kunt gaan bestoken in de hoop dat het de verkoop stimuleert, dan gaat het dus helemaal niet om de geur en dus ook niet om het verlengde daarvan, de smaak. Dan gaat het alleen om de merkbeleving. We doen iets leuks voor de mensen, iets wat nog nooit eerder is gedaan en dus zal het aanslaan. En dat deze actie geen ene grasspriet met de smaak van Coca-Cola te maken heeft, kan blijkbaar niet schelen. Smaak is niet belangrijk.

Zeg Coca-Cola, niet bang voor afbreukrisico? Hebben jullie stilgestaan bij alle mensen met hooikoorts? Hooikoorts, zou je denken, heeft te maken met verse pollen die door de lucht schieten als het lente wordt, toch? Ja, dat had u gedacht. Ik dacht vroeger ook dat je Cola dronk omdat het lekker was. Maar nu ga ik aan alles twijfelen. Zou je hooikoorts niet simpelweg kunnen oproepen door de geur van versgemaaid gras? Elke hooikoortspatiënt associeert die geur immers met ellende. Kriebelneus, niezen, pijn je kop, tranende ogen, etc. etc. En dus associëren wij als de actie aanslaat, Coca-Cola voortaan met gras. Fijn die merkbranding. Zeg, wil je een Cola? Hatsjie!

http://www.medium4you.be/article.php3?id_article=5267

Coca-Cola met grasgeur 

Bij Coca-Cola hadden ze blijkbaar zin in een nieuw experimentje : binnenkort wordt de frisdrank gepromoot met de geur van vers gemaaid gras.

 

In twintig grote supermarkten in Nederland zal een proef gehouden worden met machines die de grasgeur verspreiden. Dit alles wordt georganiseerd met het EK voetbal in het vooruitzicht. Als je het zelf wil ruiken, moet je naar Super de Boer, C1000 of Albert Heijn.

 

De geurverspreider zit in een display die er uitziet als een minivoetbalstadion. “We leggen er ook kunstgras bij, zodat de klant meteen weet wat hij ruikt”, laat de marketingmanager van Coca-Cola alvast weten.

 

~ door mediativity op 9 juni 2008.

Eén reactie to “Groen Coca-Cola reclamebord bij EK voetbal?!”

  1. Je hebt vast nog wel wat contacten binnen Douwe Egberts. Koffie in Groen..?

    Ik vind het opmerkelijk dat Coca Cola nu met geur aan de haal gaat. Dat zegt overingesnmeer over andere merken dan over Coca Cola. Koffieproducten bijvoorbeeld lijken veel meer voor de hand te liggen. Het heeft echter zeker toekomst. We zullen dan naast de strijd om de schapruimte, een strijd om en binnen de geurzones binnen supermarkten gaan krijgen :–)

Plaats een reactie